Britt Meelby Jensen modtager Women’s Board Award Denmark 2024

By Hanne Pihl Henriette von Essen-Leise

51-årige Britt Meelby Jensen modtog fredag den 26. januar 2024, den prestigefyldte bestyrelsespris, Women’s Board Award. Prisen blev overrakt af digitaliserings- og ligestillingsminister Marie Bjerre og juryleder Lars Rasmussen hos Deloitte i København i selskab med 150 inviterede gæster.

Mercuri Urval er stolt af at være partner på Women's Board Award sammen med Nykredit og Deloitte. MU er search partner på WBA Danmark, og har som altid anvendt vores systematiske og vidensbaserede processer til at identificere, teste og vurdere kandidaterne. Vores search arbejde ledte frem til 30 velkvalificerede kandidater, hvorfra juryen udvalgte tre finalister. Vi ønsker årets WBA - Britt Meelby Jensen -  et stort tillykke!

Britt Meelby Jensen har en lang karriere i life science-sektoren bag sig med toplederstillinger i Novo Nordisk, Dako, Zealand Pharma og Atos Medical på CV’et. I dag er hun administrerende direktør i den globale producent af medicinsk udstyr til hospitaler og redningstjenester, Ambu A/S – en direktørpost hun tiltrådte i 2022 efter at have været en del af virksomhedens bestyrelse.

Britt har også solid bestyrelseserfaring og sidder i Novo Holdings, Hempel Foundation og Hempel Invests bestyrelser. Dertil arbejder hun aktivt med diversitet og mangfoldighed, hvorfor hun er særlig stolt over at have modtaget Women’s Board Award:

”Jeg prioriterer konsekvent et skarpt fokus på diversitet. På tværs af køn, nationalitet, mindset, kvalifikationer, kompetencer og dermed perspektiver i bestyrelser og ledelser. Det gør jeg for at sikre, at forskelligheden kommer i spil, så de bedste beslutninger bliver truffet på et så solidt og diversitetsforankret grundlag som muligt. At modtage Women’s Board Award 2024 er derfor ikke blot en ære, men også en platform, jeg vil bruge til at opfordre flere kvinder til at gå efter de øverste poster.”

Det er en jury af erfarne erhvervsledere og professionelle bestyrelsesledere, der har valgt Britt Meelby Jensen som den tiende modtager af prisen. Juryleder Lars Rasmussen, bestyrelsesleder i bl.a. Lundbeck og Coloplast og leder af Tænketanken Equalis, begrunder valget således:

”Med mange års erfaring som CEO og bestyrelsesmedlem i flere store selskaber, er Britt en særdeles kvalificeret kandidat til en bestyrelseslederpost i en større virksomhed. At hun desuden både har dyb forretningsforståelse, solide og veldokumenterede lederevner og resultater - samt en tydelig holdning til, hvad en bestyrelse skal levere - betyder, at vi i juryen slet ikke var i tvivl om, at Britt fortjener at blive hædret med Women’s Board Award 2024. Hun er en rollemodel, der kan og vil gå forrest.”

Juryen lægger også vægt på Britts geopolitiske og makroøkonomiske indsigt og forståelse samt hendes fokus på ESG. Som bestyrelsesmedlem anerkendes Britt særligt for ’at bidrage kompetent, professionelt og velforberedt, samtidig med, at hun gerne udfordrer og viser kant, når det er nødvendigt. Hun vurderes at være i stand til at håndtere de komplekse udfordringer, som virksomhederne både nu og i fremtiden skal evne at navigere i.’

Britt Meelby Jensen er udvalgt blandt en omfattende pulje af kvindelige bestyrelsesmedlemmer, der endnu ikke har en bestyrelseslederpost, men vurderes at have potentialet som rollemodel for fremtidens bestyrelsesledere af begge køn. Kandidaterne har leveret dokumenterede økonomiske resultater og har stærke referencer fra deres erhvervskarrierer både i og uden for bestyrelseslokalerne.

Women’s Board Award uddeles i Danmark, Norge, Finland, Sverige og Schweiz.

For yderligere information læs mere på www.womensboardaward.dk eller kontakt: