”Jag följer min instinkt för att upptäcka vad som är roligt, och vad jag vill arbeta med”

By Ingvild Solheim Bobek Sofia Hjort Lönegård

Hej Ingvild, dags för fredags-intervjun! Berätta lite hur veckan har varit?

Jag har haft en mycket bra vecka, förutom spännande rekryteringar har jag fått äran att hålla ett föredrag för WILMADet är ett mentorprogram för studenter som studerar vid Ekonomihögskolan i Lund och kvinnliga affärsmentorer med erfarenhet från arbetslivet.

Låter som en givande upplevelse för både dig och studenterna. Vad var ämnet?

Jag delade min egen karriärsresa, att det verkligen är en resa med mycket spännande stopp. Och resan är oftast inte hur du trodde den skulle vara vid starten.

Spännande, jag vill gärna höra mer om din karriärsresa och dina reflektioner runt det.

Absolut. Låt oss börja med att jag delar lite av min bakgrund, starten av resan. Jag är född på Bryne, Norge, dotter till en lärare och barnsköterska. Jag hade ett stort intresse för djur och hästar, och ville då bli veterinär. En annan stor hobby för mig var som ”brev-vän”. Jag hade många brev-vänner över hela världen och där startade mitt intresse för omvärlden, att uppleva ett internationellt sammanhang.

Men det blev inte veterinär, i stället började jag studera språk. Jag har flera utbildningar, exempelvis från Norwegian School of Marketing, som sedan slogs ihop med Norges Markedshøjskole. 1992 slogs den samman med Handelshögskolan BI. Slutligen blev det Lunds universitet, där jag studerade företagsadministration; organisation, och ledning.

Hur blev det när du sen efter avslutade studier skulle ut i det faktiska arbetslivet?

Lustigt nog så var mitt första jobb, under en paus i min studietid, som lärare, precis som min pappa och några släktingar. Så inte det jag studerade för. Det var en spännande upplevelse, men jag valde ändå att fortsätta mina studier. I några år efter studierna så hade jag ett antal olika arbetsgivare och roller, t.ex som säljare, projektledare, marknadskoordinator, och det senaste rollen jag hade innan jag provade på konsult-världen var en chefsposition inom market research.

Du arbetar idag som konsult, och det har du gjort i mer än 20 år. Vad är det som lockar?

För mig är det möjligheterna att vara så mångsidig och att få lära sig nya saker. Sen passar det min personlighet, jag är mycket självständig, nyfiken och vill alltid leverera det absolut bästa resultat.

Du kom till oss på MU 2006, i en senior konsult-roll som sedan blev ”VP Board & Executive”. Hur är livet på MU?

Det är mycket bra, med härliga kollegor, och spännande kunder. Jag hade dock ett par år där jag lämnade bolaget, då det var mycket förändringar som pågick och det var en bra period att uppleva något annat. Dock kom jag tillbaka redan efter tre år, och MU hade då på en väldigt kort tid förändrats mycket – till det bättre skall tilläggas!

Vilka förändringar har du sett?

MU har alltid stått för outstanding kvalitet i leveransen ut mot våra kunder men vi har nu även fått en väl fungerande global gruppstruktur som gör att vi blir ännu bättre i vår globala kundleverans som ligger rätt i tiden! Därmed kan vi konsulter ha ett ännu större kund- och kandidatfokus. Vi har dessutom börjat rannsaka branschen med att ställa oss frågan om man verkligen jobbar på rätt sätt i traditionell Executive Search med tanke på att forskningsresultat nu visar på att mellan 40–60% av alla nyrekryterade chefer misslyckas inom 18 månader. Detta är något vi vill ändra på! Jag gillar när man utmanar gamla tillvägagångssätt som behöver dammas av!

Vill du läsa mer om Ingvild, eller kontakta henne? Läs mer här.